MELAKA TOURISM

Wednesday 20 February 2013

Melaka mengungguli Kejohanan Golf Antarabangsa Warisan Dunia Eropah 2013 (IGTWA)

MELAKA 17 Feb. - Pasukan amatur Melaka mengungguli Kejohanan Golf Antarabangsa Warisan Dunia Eropah 2013 (IGTWA) apabila menewaskan skuad amatur Eropah dengan keputusan 38-18 pada hari terakhir kejohanan itu yang berlangsung di Kelab Golf Tiara & Country, Ayer Keroh di sini semalam.

Melaka yang diketuai oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob nyata sukar digugat sejak saingan hari pertama apabila mendahului Eropah dengan 15-5 dan 13-8 pada hari kedua sebelum menutup saingan dengan kemenangan 13-5 pada hari terakhir untuk keseluruhan mengumpul 38-18. Seramai 30 pemain amatur Melaka dan 30 pemain dari 12 buah negara Eropah bersaing selama tiga hari sejak Khamis hingga Sabtu mengikut format match play mempertandingkan kategori individu, foursome dan fourball. Ini adalah julung-julung kali Melaka menganjurkan kejohanan itu menerusi anak syarikat kerajaan negeri, Kumpulan Melaka Berhad (KMB).
Majlis penyampaian trofi kejohanan telah disempurnakan oleh Mohd. Khalil kepada ketua pasukan skuad amatur Melaka, Datuk Omar Kaseh yang juga Setiausaha Kerajaan Negeri di sebuah hotel terkemuka di sini malam tadi.

Yang turut hadir Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam; Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Othman Mohammad; Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Datuk Latiff Tamby Chik dan beberapa exco kerajaan negeri yang lain.

Berucap pada majlis penyampaian hadiah Mohd. Khalil berkata, kejohanan julung kali diadakan itu akan menjadikan Melaka lebih dikenali di peringkat antarabangsa selaras dengan matlamat pelancongan negeri.


No comments:

Post a Comment