MELAKA TOURISM

Wednesday 20 February 2013

Perasmian Kejohanan IGTWA - Jadi acara tahunan promosi pelancongan Melaka

MELAKA 14 Feb. - Kejohanan Golf Antarabangsa Warisan Dunia Eropah 2013 (IGTWA) akan menjadi acara tahunan dalam kalendar kerajaan negeri dan ia akan dianjurkan setiap dua tahun sekali, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.

Menurutnya, kejohanan julung-julung kali diadakan yang merupakan pertandingan antara negara-negara Eropah menentang Melaka dilihat dapat menarik minat ramai pelancong dari benua tersebut menjadikan Melaka sebagai destinasi pelancongan baharu. Beliau berkata, kerajaan negeri akan memberi sokongan penuh komitmen dan bekerjasama dengan PSO Production Ltd yang membawa kejohanan itu buat pertama kali diadakan di luar benua Eropah.

"Melalui kejohanan ini ia telah berjaya menarik minat kira-kira 30 pemain amatur dari 12 negara di Eropah untuk bukan sahaja bermain golf sebaliknya mereka berpeluang melihat keunikan Melaka yang mempunyai banyak produk pelancongan menarik.


"Ini juga secara tidak langsung dapat menarik lebih ramai pelancong dari Eropah untuk berkunjung ke Melaka kerana apabila mereka pulang nanti mereka secara tidak langsung akan mempromosi negeri ini di kalangan rakan, saudara mara dan sahabat-handai," katanya.

Beliau berucap pada majlis perasmian Kejohanan IGTWA yang disempurnakan oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob di Hotel Equatorial di sini malam tadi.

Yang turut hadir, Duta Malaysia ke Perancis, Tan Sri Abdul Aziz Zainal; Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Datuk Latiff Tamby Chik dan Pengerusi kejohanan, Datuk Ghaafar Atan.

Negara-negara Eropah yang mengambil bahagian ialah Austria, Bulgaria, Republik Czech, England, Perancis, Scotland, Belanda, Norway, Portugal, Monrovia, Jerman dan Sepanyol.

No comments:

Post a Comment