MELAKA TOURISM

Friday 8 February 2013

Pertandingan Selawat Nabi Atas Bot-Melaka River Cruise

 
 
1 Feb 2013

Sambutan Maulidur Rasul sering dianjurkan saban tahun oleh pelbagai pihak dalam usaha memperingati hari keputeraan junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Pelbagai inisiatif dilakukan demi menyemarakkan lagi sambutan dengan cara tersendiri seperti perarakan di masjid-masjid, stadium, dataran dan sebagainya bagi menjadikannya lebih bermakna. Malah, terdapat juga cara penganjuran yang lebih unik bagi menjadikan orang ramai lebih teruja seterusnya menghayati erti sebenar sambutan peristiwa besar dalam kalendar Islam itu.

Bertitik-tolak dari itu, Perbadanan Pembangunan Sungai dan Pantai Melaka (PPSPM) mengambil inisiatif dengan menganjurkan Pertandingan Selawat Nabi di atas Bot River Cruise sempena sambutan Maulidur Rasul 1434 Hijrah.

Inisiatif yang dianjurkan sejak 2010 itu bertujuan mendekatkan lagi masyarakat dengan aktiviti memperingati Rasulullah di samping membantu mempromosikan produk pelancongan negeri. Jika sebelum ini, Sungai Melaka kotor dan tidak terurus, namun kini ia telah berubah 100 peratus menjadi lebih cantik dan bersih serta berjaya menjana pendapatan kepada ekonomi negeri.

Usaha ini telah dikomersialkan oleh kerajaan negeri melalui Melaka River Cruise dan menjadi salah satu produk pelancongan negeri kian popular termasuk di peringkat antarabangsa. Berdasarkan sejarah Sungai Melaka, dikatakan di sinilah tempat Parameswara mula menjejakkan kakinya dan melihat anjing beliau ditendang oleh pelanduk putih hingga jatuh ke dalam sungai.

Semasa kejadian aneh itu, Parameswara sedang berehat di sebatang pokok lalu terus memberikan nama tempat tersebut sempena nama pokok berkenaan yang kekal hingga ke hari ini, Melaka. Di sungai ini jugalah para pedagang Arab datang berdagang di samping menyebarkan ajaran suci agama Islam hingga menarik minat Parameswara sebagai Raja Melaka masa itu untuk memeluk Islam diikuti orang-orang Melayu yang lain.

Oleh yang demikian, pemilihan Sungai Melaka sebagai lokasi perarakan sambutan Maulidur Rasul dilihat amat bersesuaian sekali dengan perkembangan Islam di negara ini.

Pertandingan tersebut semakin mendapat sambutan menggalakkan terutamanya para peserta daripada pelbagai agensi dan jabatan kerajaan, pihak swasta malahan pelajar institusi pengajian tinggi dan sekolah. Pertandingan yang berlangsung selama 40 minit menyusuri Sungai Melaka dari Taman Rempah menuju ke muara dan kembali semula ke Taman Rempah itu melibatkan sebanyak 20 kontinjen. Setiap kontinjen yang masing-masing mempunyai seramai 40 peserta harus mengalunkan selawat Nabi sepanjang tempoh pertandingan. Juara pertandingan dinilai melalui aspek selawat, disiplin para peserta dan juga kreativiti setiap kontinjen menghiasi bot masing-masing.




No comments:

Post a Comment